کدخبر:93092907
منبع:خبرگزاری مهر
تاریخ:93/09/29
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جوادی آملی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق خود که روز پنج شنبه بعد از نماز ظهر و عصر در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام رحلت خاتم انبیا و شهادت سبط اکبرش و شهادت علیبنموسی(ع)، اظهارکرد:این ایام از آن جهت که متعلّق است به وجود مبارک پیغمبر(ص) مناسب است که قلمرو رسالت آن حضرت و رهاورد آن حضرت را مرور کنیم و بهترین کسی که میتواند حوزه رسالت آن حضرت را تشریح کند خاندان عصمت و طهارت مخصوصاً امیر بیان علیبنابیطالب(ع) هستند.
وی در ادامه اضافه کرد: امیرالمؤمنین فرمود وقتی وجود مبارک پیامبر(ص) ظهور و طلوع کرد که جهان از نظر فکرِ اعتقادی و اخلاقی در نهایت سقوط بود، از نظر اعتقادی فرمود دارای ملل و نحل متعدّد و متشتّت بودند، و این آفت عصر رسالت بود و در چنین شرایطی وجود مبارک حضرت ظهور کرد و اصل خداباوری را به جای الحاد نشاند، توحید را به جای شرک نشاند، سبّوح و قدوس بودن خدا، منزّه از ماده و مُدّه بودن خدا را به جای تجسیم نشاند و یک خدای مجرّد منزّه ازلی ابدی سرمدی را برای مردم معرفی کرد.
وی اظهارکرد: پیامبر اسلام آمد و فرمود من تنها برای این نیامدم که با شما سخن بگویم من آمدم اصول خانوادگی را عوض کنم، من آمدم شما را خانواده خود قرار بدهم و من و امیرالمومنین(ع) هم بشویم پدر شما امت، «أنا و علی ابوا هذه الامّة»، ولی شناسنامهای که ما به شما میدهیم مربوط به تن شما نیست مربوط به جان شماست، حال اگر کسی این ندا را پاسخ داد و گردید فرزند پیغمبر و امیرالمؤمنین، از این به بعد باید علوی فکر میکند، نبوی فکر میکند، حسنی فکر میکند، حسینی فکر میکند.
آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه، بیان داشت:تنها چیزی که وحدت نظام را فراهم میکند عاطفه است ما الآن درصدد وحدت حوزه و دانشگاه به تنهایی نیستیم گرچه شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتّح اینها تلاش فراوان در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه کردند و در همین راه به شهادت رسیدند،ولی دو ارگان علمی هرگز نمیتوانند بدون وجه مشترک علمی از یک سو، بدون عاطفه و مهر و صفا و وفا از سوی دیگر متّحد بشوند.
جوادی در ادامه اضافه کرد:وحدت حوزه و دانشگاه و وحدت جامعه، سفارشی و دستوری و بخش نامه ای نیست بلکه یک وحدت علمی است که حوزه و دانشگاه با هم دارند و یک وحدت عاطفی دارند که پیامبر اکرم(ص) نیز از ابتدا شالوده و طرح آن را برای امت اسلامی ریختند.
وی اتحاد حوزه و دانشگاه را در سایه علم ممکن دانستند واظهارکرد: باید بدانیم که اتحاد حوزه و دانشگاه در سایه علم است؛ یعنی حوزه میگوید خدا چنین گفت، دانشگاه میگوید خدا چنین کرد، و هر دو دینی هستند.
وی ابراز کرد: دانشگاه ما غرق در دین است منتها خیال میکند علم، سکولار است، مثل اینکه یک ماهی از سایر ماهیها سؤال کرد اینکه میگویند آب، آب چیست؟ به او گفت تو غرق در آبی نمیدانی آب چیست، مگر میشود دانشجو، دانشگاه، استاد دانشگاه حرفش غیر دینی باشد!؟ یعنی الآن اگر کسی در حوزه قم بحث بکند که امام صادق(ع) چه کارهایی کرد یا امیرالمؤمنین چه کارهایی کرد این میگردد علم دینی؛ اما استاد دانشگاه که در دانشگاه میگوید خدا چنین کرد این دینی نیست!؟
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فیزیکدان، شیمیدان و طبیب در دانشگاه لاشه علم را تدریس کرده و موضوع علم قرار دادهاند و کسی از خالق عالم و این که چرا خلق کرد؛ بحث نمیکند و بیشتر میگویند «این چنین است و بعد این چنین میشود» اما از فاعل اصلی کسی نمیگوید و مبدأ و مقصد را کنار گذاشتهاند.
آیت الله جوادی آملی در ادامه اضافه کرد:الآن لاشه دانش در دانشگاهها مطرح است و اینکه چه کسی این عالم را خلق کردو برای چه چیزی خلق کرد، بحث نمی شود! لاشه دانش در کتابهای درسی است، یک فیزیکدان و شیمیدان لاشه علم تدریس میکند، که این حادثه اینطور است، قبلاً اینطور بوده است و بعداً اینچنین میگردد، ولی از فاعل اصلی و اینکه چه کسی به بار آورد، این زمین و موجودات زمینی را چه کسی به بار آورد، این هوا و و فضا و احکامش را چه کسی به بار آورد، این نظام سپهری را چه کسی خلق کرد و عواقبش، اینها را کنار گذاشته اند.
وی با بیان اینکه اگر کسی جهان بینی اش الحادی باشد، سکولار است،اظهارکرد: ما به لطف الهی در کشوری نفس میکشیم که اساسش قرآن وعترت است و اگر کسی جهان بینیاش الحادی باشد سرگردان و سکولار است و گرنه ممکن نیست بحث کردن از کارهای ائمه اطهار(ع) دینی باشد ولی بحث در افعال خداوند غیر دینی تلقی گردد.
وی اظهارکرد:بعضی از علوم است که موضوعش فعل انسان است مثل هنر، خوانندگی، نوازندگی، ریسندگی، بافندگی اینها میتواند دینی یا غیر دینی باشد و اینها را باید با دین هماهنگ کرد ولی فیزیک، شیمی، طب، ریاضی این علوم پایه و علوم تجربی همه اینها دینی است چون بحث از موجود خارجی است بحث درباره عوارض چیزی است که خدا تنظیم کرده است بحث درباره فعل خداست، فرض ندارد که انسان درباره فعل خدا بحث کند و دینی نباشد. ولی بازیگری سینما، هنرنمایی هنرمندان، نوازندگی، خوانندگی اینها میتواند دو گونه باشد حلال و حرام، دینی و غیر دینی ولی فیزیک دو گونه باشد یعنی چه؟ شیمی دو گونه باشد یعنی چه؟ نظامی که مستقیماً کار خداست این نمیتواند غیر دینی باشد.
آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود، به روایتی از امام رضا(ع) اشاره و تصریح کرد: وجود مبارک امام رضا فرمود تنها چیزی که جامعه را اصلاح میکند گفتار خاندان عصمت و طهارت است شما دور هم جمع میشوید حرفهای ما را مطرح میکنید «تزاوروا فانّ فی زیارتکم احیاء لأحادیثنا» شما فرزندان مایید وقتی که در کنار هم نشستید حرفهای ما را نقل میکنید حرف ما قصه و افسانه و فسون و فسانه نیست حرف ما در شما عاطفه ایجاد میکند.
وی تنها راه اصلاح جامعه را عمل به گفتار اهل بیت(ع) عنوان کردند و گفتند: همه ما شنیدیم و گفتیم که سنگ روی سنگ بند نمیگردد و درست شنیدیم و درست هم گفتیم اگر کسی بخواهد برج بسازد همهاش سنگ باشد هرگز بالا نمیرود بین دو سنگِ سخت یک ملات نرم و رقیق لازم است، گفتار ائمه(ع)، یعنی عاطفه، ادب، انسانیت، احسان، کرامت، مردانگی و گذشت اینها ملات زندگی است و در جامعه نقش آن ملات نرم را دارد.
وی با اشاره به اینکه جامعه را با بیمهری و خشونت نمیگردد اداره کرد، خاطرنشان کرد: جامعه را با بیمهری و خشونت و افراط گری نمیگردد اداره کرد و اگر جامعهای به این صفات ناپسند مبتلا گردید نتیجهاش عصبانیت، تعداد زیاد پروندههای زد و خورد در دستگاه قضا، مرگ زود رس، اضطراب و افزایش بیماری است.
وی در پایان سخنان خود تاکید داشتند: مهمترین عاملی که حوزه و دانشگاه را یکی میکند همان علم دینی است و اگر سخنان نورانی امام رضا(ع) که فرمود ما عاطفه آوردیم، ما مِهر و وفا و صفا آوردیم، ما ملات آوردیم زمینه این بشود هم حوزه و دانشگاه متحد میگردد هم نظام متحد میگردد هم دولت و ملت با هم متحد میگردند و هم این نظام، سرافراز میتواند تا زمان ظهور صاحب اصلیاش از هر گزندی محفوظ بماند.
استفاده از مطالب سايت 5040 فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.
نظر کاربران